Köpvillkor & GDPR

I korta drag…
14 dagars returrätt på standardstorlekar från vårt sortiment.

Beställer du en specialanpassning på storlekar och modeller så tillämpar vi inte öppet köp. Skulle din beställning skadas på något sätt i transporten så tar vi fram nya till dig.

För mer info – kontakta oss

Det finstilta hittar du här nedan:



1. Beställning och betalning
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna Bank AB samt Fortnox. För att handla mot faktura i webb-shopen måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. 

Du kan välja att beställa genom webbshoppen, e-post, våra beställningsformulär eller telefon 018-20 61 20

  1. Köp gjorda i webshoppen faktureras via Klarna Bank AB. 
  2. Övriga köp faktureras genom Gaveldekor Sverige AB och faktureringsprogramet Fortnox. 

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Vid val av faktura som betalningsalternativ sker leverans till folkbokföringsadress. Om annan leveransadress önskas hänvisar vi till kreditkortsbetalning eller kontakta oss.

Du kan också välja att betala med kreditkort.

Läs mer om allmänna villkoren på: https://www.klarna.com/se/villkor/
 
2. Leverans
Utlämningsställe: Paket understigande 20 kilo och 150 cm skickas till närmaste ombud och utlämningsställe för DHL.

Hemleverans: Alla större leveranser (över 20 kg eller paketstorlek större eller längre än 150 cm) görs fram till leveransadressen, på körbar väg. 

Priset för frakt styrs av vikt och storlek.

  1. Vid köp i vår webshop får fram priset efter att ha lagt dina produkter i kundkorgen och klickat dig vidare till kassan.
  2. Vid köp utanför webshop, och istället via telefon eller e-post så offererar vi först ett totalpris.

 
3. Leveranstid
Leveranstiden på våra varor varierar beroende på säsong, orderingång, samt på val av produkt. Normalt varierar våra leveranstider mellan en och tre veckor. I det fall kommunicerad leveranstid inte kan hållas och du inte accepterar den nya leveranstiden har du rätt att häva köpet.
 
4. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% svensk moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss order@gaveldekor.se
I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig, såsom unik anpassning för din byggnads takvinkel eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) har konsument som huvudregel ångerrätt (9 §). 

1. 14 dagars ångerrätt för produkter utifrån vårt standardsortiment med standarddimensioner.

2. Avser distansavtalet en vara som specialtillverkas utefter konsumentens instruktioner, får konsumenten och näringsidkaren avtala bort ångerrätten (5 §).
Produkter med dimensioner som avviker från standardmått specialtillverkas för dig. Genom att göra en beställning och acceptera dessa villkor godkänner du att ångerrätten ej gäller. Ångerrätt gäller ej företagskunder.
 
6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Vi lämnar 10 års garanti på varor med tillverkningsfel. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras eller bytas ut. I det fall garantiärende anmäls och inget fel kan konstateras måste vi debitera dig de kostnader som kan uppstå. Detta gäller också om du själv orsakat skadan i samband med hantering eller på grund av felaktig montering. Din faktura gäller som garantibevis.

Garanti på träprodukter och andra levande material lämnas inte för fel som sprickor, kvistar, kåda eller färgskiftningar.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel alltid reklameras till order@gaveldekor.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Gaveldekor Sverige AB använder även cookies från tredje part, exempelvis Google analytics och Facebook. Den data som samlas in av dessa cookies, inklusive eventuella personuppgifter, används för intressebaserad annonsering och analys. Respektive tredje part ansvarar för insamling och behandling av personuppgifter från sådana cookies.

Cookie är en textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

För ytterligare information om vår personuppgiftshantering hänvisar vi till order@gaveldekor.se

10. Personuppgifter
Personuppgifter är information och data som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. Exempel är namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Det kan också gälla kundnummer, krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter såsom exempelvis IP-nummer.

Genom att handla hos Gaveldekor Sverige AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

Gaveldekor Sverige AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, till exempel för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Bank AB och Fortnox

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, UPS, TNT, DSV

10.4.3 Nyhetsbrev
Vi skickar inte ut nyhetsbrev

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Gaveldekor Sverige AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Vi använder en svensk plattform, Hemsida24, Luntmakargatan 96, 113 51 Stockholm

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och dig, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/...

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.